Головна|Новини

Жертвами шахраїв стають власники банківських карток

08.02.14

Все частіше жертвами шахраїв стають власники банківських карток

В Україні спостерігається стійка тенденція злочинів, вчинених за допомогою банківських карток, банкоматів, мобільних телефонів або переказів грошових коштів засобами платіжних систем. Цим процесам сприяє розвиток і різноманітність видів платіжних систем та відсутність обізнаності громадян у механізмах їх діяльності. Якщо ще 50 років тому людині необхідно було дбати про схоронність свого власного гаманця, то нині треба думати про схоронність банківських карток, знати нюанси функціонування платіжних терміналів та банкоматів, особливості мобільних телефонів і переказів засобами мережі Інтернет. "Хрещатик" зібрав поради експертів як убезбечитись від фінансових шахрайств.


Відповідальність за кримінальні правопорушення у кредитно-фінансовій сфері передбачена наступними статтями Кримінального Кодексу України: 

- ст. 190 "Шахрайство" - карається штрафом або позбавленням волі на строк від 5 до 12 років; 
- ст. 191 "Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем" - карається штрафом або позбавленням волі на строк від 5 до 12 років; 
- ст. 209 "Легалізація" (відмивання) грошових коштів та іншого майна, здобутих злочинним шляхом" - карається штрафом або позбавленням волі на строк від 5 до 12 років; 
- ст. 200 "Незаконні дії з документами на переказ, платіжними картками та іншими засобами доступу до банківських рахунків, обладнанням для їх виготовлення" - карається штрафом або позбавленням волі на строк від 2 до 5 років; 
- ст. 205 "Фіктивне підприємництво" - карається штрафом або позбавленням волі на строк від 3 до 5 років.

Багато людей сьогодні не встигають за розвитком і ускладненням фінансових процесів та економічних відносин у суспільстві. Слід лише пригадати той час, коли в нашій країні з"явилися банкомати, а злодії вже знали, як можна отримати гроші з цього "диво-приладу" без пластикової картки або як зробити так, щоб банкомат видав користувачу не всю суму, а потім забрати ці недодані гроші. Зараз, коли Інтернет переповнений всілякими магазинами, безкоштовними дошками оголошень, з"явилися і більш досвідчені шахраї, які обдурюють та виманюють гроші у споживачів різноманітними шляхами. 

 

Схеми аферистів

Так, до редакції газети "Хрещатик" звернулася мешканка Києва пані Тетяна, яка розповіла свою неприємну історію. Жінка розмістила оголошення на крупному порталі приватних безкоштовних оголошень. Ціна товару, який вона хотіла продати через цей портал, складала понад 20 000 грн. За тиждень киянці зателефонував потенційний покупець. Чоловік запевнив, що товар його влаштовує і він готовий зробити повну передоплату на банківську картку. Тетяна на радощах продиктувала номер свого платіжного документа. Згодом покупець телефоном повідомив, що перерахував потрібну суму на картку й запитав, чи отримані гроші, та був дуже здивований, що вони ще не дійшли до адресата. А ще за деякий час Тетяні зателефонувала людина з прихованого номера і представилась працівником "ПриватБанку"... Вона говорила про те, що хтось намагається перевести певну суму на банківський рахунок. Звісна річ, що жінка відповіла, що саме таку суму й чекає. Потім людина заявила, що Тетяна не підключена до системи "мобільний банк", а для того, щоб можна було перевести гроші, треба її обов"язково підключити. Через те, що жінка про мобільний банк нічого не знала, то без вагань погодилася. Далі цей псевдопрацівник всілякими хитрими розпитуваннями з"ясував у жінки, які картки банку вона ще має, чи є кредитка, який там ліміт, яка заборгованість і т. ін. Після всіх цих запитань псевдопрацівник фінустанови повідомив, що підключив жінку на "мобільний банк" і зараз особі, яка пересилає гроші, буде відправлено повідомлення з кодом для підтвердження платежу, а він, у свою чергу, надішле цей код жінці, яка повинна буде його відправити в тому вигляді, як є, на короткий номер 10060. Через те, що Тетяна раніше не користувалася послугами мобільного банку, то вона не звернула особливої уваги на те, що цифри у коді - це номер її кредитної картки, а сума, зазначена там, відповідає приблизно тому кредитному ліміту, який ще доступний і який перед цим вже вивідав псевдопрацівник банку. 

 

Карткова безпека

На такого роду махінації скаржились неодноразово також жителі Хмельницької області, Одеси, Херсона, Дніпропетровська й інших регіонів. Єдине, що відрізнялось, це сума, яку постраждалі "добровільно" перерахували на банківські картки шахраям.

Найчастіше з такими махінаціями стикаються клієнти "ПриватБанку", який пропонує своїм вкладникам різноманітні послуги. Особливою популярністю у шахраїв користується послуга "Екстрені гроші", в рамках якої можна зняти готівку запросивши послугу у банка через смс-повідомлення. Проте в банку кажуть, що кількість шахрайських оборудок із клієнтськими картками знижується - як у столиці, так і по країні в цілому. "Люди почали уважно ставитися до зберігання конфіденційної інформації, кодів",- зазначає прес-секретар "ПриватБанку" Олег Серга. Також, за його словами, фінустанова тісно співпрацює з міліцією. "Як тільки до нас звертається ошуканий клієнт, то ми одразу блокуємо картку та повідомляємо міліції. У більшості випадків шахраїв, чия провина доведена, затримують дуже швидко",- запевнив прес-секретар "ПриватБанку". Окрім цього Олег Серга запевняє, що банк завжди намагається якнайшвидше повернути у законний спосіб гроші ошуканим клієнтам.


 

Статистика злочинів

Так звана "білокомірцева злочинність", а саме: злочини, вчинені у фінансово-кредитній системі, складає близько 1-1,5 % від загальнокримінальних злочинів та 10-15 % - у структурі економічних правопорушень. Упродовж 2013 року на території Києва зафіксовано 72 випадки несанкціонованого доступу до системи "клієнт-банк". 4-м особам пред’явлено підозру про вчинення кримінального правопорушення та щодо 2-х осіб матеріали вже направлено до суду. Що ж стосується статистики карткових шахрайств, то за період з 1 січня 2013 р. по 1 січня 2014 р. в столиці задокументовано 188 кримінальних правопорушень, за якими 8 осіб засуджено. На території Києва виявлено та вилучено 13 скімінгових пристроїв, які встановлювались у більш ніж 90-та випадках. Кількість злочинів у кредитно-фінансовій сфері складає: впродовж 2012 року - 470, 2013 року - 1315, на початку 2014 року - 50 кримінальних проваджень. У 2013 році за вказаною категорією кримінальних правопорушень пред"явлено повідомлення про підозру 1066 особам, 996 матеріалів направлено до суду.

Партнер Юридичного агентства "Шевчук та партнери" Костянтин Глоба зазначає, що карткова безпека залежить переважно від пильності самих власників пластикових карток. Також правозахисник розповів, що способи виявлення шахраїв є справою ситуативною та в кожному окремому випадку індивідуальні. "Не варто забувати, що по той бік слухавки веде розмову підготовлена людина, яка готова до виникнення тупикових ситуацій",- наголошує пан Глоба. Наприклад, серед способів виявлення шахраїв є запитання "Звідки ви взяли мій номер телефону?", на що пролунає відповідь на кшталт "в базі даних банківської установи", проте одразу необхідно ствердно сказати "я не залишав(ла) цей номер телефону, а при укладанні договору з банком зазначав(ла) інший номер". Якщо відповідь не буде чіткою, то є вірогідність шахрайства. Окрім цього, Костянтин Глоба застерігає, що при виникненні подібних ситуацій золотим правилом є не поспішати, зважити всі свої дії й аргументи людини, з якою спілкуєтесь. Наведіть зустрічні запитання в залежності від ситуації. "По можливості, для зворотного зв’язку варто спитати та записати номер мобільного телефону особи, з якою ви спілкуєтесь",- зазначив пан Глоба. При виникненні будь-яких прохань повідомити коди, надіслати смс-повідомлення чи вчинити інші дії правозахисник рекомендує не поспішати, чітко перевірити це питання через гарячу лінію банківської установи або центр обслуговування клієнтів. "Серед способів захисту від дій шахраїв є встановлення добового ліміту переказу або зняття готівки, комплекси заходів із забезпечення безпеки карткового рахунку як додаткові послуги банку",- нагадує адвокат. Що ж до вірогідності встановлення осіб, які вчинили шахрайство за допомогою платіжних систем та карткових рахунків, і притягнення їх до відповідальності, то це безпосередньо залежить від їхньої обізнаності. "В моїй особистій та моїх колег практиці, навіть практиці правоохоронців подібні справи асоціюються з цілою низкою перепон: починаючи з того, що потерпілий не записав номер, з якого телефонували, й закінчуючи проблемами доказовості вини конкретної особи, оскільки зазвичай має місце лише один телефонний дзвінок",- зазначив пан Глоба. Також він надав декілька порад стосовно того, як не попастися на гачок до "банківських шахраїв":

- уважно читайте договір з банком на оформлення карткового рахунку; 
- дотримуйтеся застережень та рекомендацій банку щодо особливостей функціонування карткового рахунку; 
- підвищуйте свою обізнаність у функціонуванні карткового рахунку; 
- варто також пам’ятати, що однією з функцій банківської установи є функція надання послуг клієнтам, а, відповідно, клієнт не позбавлений права звертатися до банківської установи за роз’ясненнями та запитами в центри обслуговування клієнтів та гарячі лінії за прямими телефонами. 

 

Правоохоронці застерігають

Для того, щоб побачити цілісну ситуацію щодо фінансових махінацій в Києві, ми звернулися до Головного управління МВС України в м. Києві. У відомстві запевняють, що управлінням Державної служби боротьби з економічною злочинністю Головного управління МВС України в м. Києві на постійній основі вживаються заходи з попередження і розкриття злочинів у кредитно-фінансовій сфері. Зокрема це стосується злочинних посягань на кошти банківських установ, кредитних спілок; виявлення злочинів у сфері зовнішньоекономічної діяльності, фальшивомонетництва; легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом, а також у сфері діяльності суб’єктів господарювання, які надають послуги з адміністрування фінансових активів для придбання товарів у групах.

Як зазначає начальник відділу зв’язків з громадськістю ГУ МВС України в м. Києві Ольга Білик, найбільш характерні злочини, вчинені у банківській сфері - це заволодіння службовими особами банківських установ та кредитних спілок депозитними коштами громадян, шахрайські дії з платіжними картками. "Зазначена категорія злочинів характеризується високотехнологічним та інтелектуальним способом їх вчинення, насамперед це стосується злочинів, пов’язаних із втручанням у комп’ютерні мережі, системи "клієнт-банк", використання мобільних терміналів зв’язку",- зазначила пані Білик. Також співробітниками управлінням боротьби з кіберзлочинністю ГУМВС України в м. Києві постійно здійснюється вивчення та проводиться систематичний комплексний аналіз нововиявлених напрямків та способів вчинення правопорушень, пов’язаних з несанкціонованим доступом до карток клієнтів банківських установ з метою більш ефективного їх попередження, виявлення та припинення. "Найважливішими факторами, що сприяють вчиненню правопорушень у сфері несанкціонованого проведення фінансових операцій по карткових рахунках, є повільна тенденція розвитку карткового бізнесу та недодержання правил безпечного користування банківськими картками",- зауважила Ольга Білик. Вона розповіла про правила, яких треба дотримуватися, щоб уникнути факту компрометації банківської картки:

1. Зберігайте банківську картку та ПІН-код відповідно до вимог банківських установ. 
2. Здійснюйте оплату в торговельній мережі особисто, не передаючи картку представникам торгівлі. 
3. Під час введення ПІН-коду в торговельній мережі або банкоматах прикривайте рукою клавіатуру. 
4. Намагайтеся використовувати ЧІП-карти. 
5. Для оплати послуг в мережі Інтернет відкривайте віртуальні банківські картки, які мають відокремлений рахунок від основної картки.

Впродовж 2013 року на території Києва зафіксовано 72 випадки несанкціонованого доступу до системи "клієнт-банк". 4-м особам пред’явлено підозру про вчинення кримінального правопорушення та стосовно 2-х осіб матеріали вже направлено до суду.

Ольга Дмитрієва, газета "Хрещатик"

За матеріалами Ліга (Моніторинг)

Для споживачів
Від якості влади - до якості життя!
Знак якості Знак якості
Знак антиякості Знак антиякості
Опитування
Чи захищає влада ваші споживчі права?