Головна|Новини

Відкритий лист Прем'єр-міністру України Ю.В.Тимошенко

11.03.09

Від 30.04.2009 р.   
ПРЕМ’ЄР - МІНІСТРУ  УКРАЇНИ ТИМОШЕНКО Ю.В.


ВІДКРИТИЙ ЛИСТ

Шановна Юліє Володимирівно!

         Користуючись нагодою, засвідчуємо Вам свою повагу та звертаємося з наступного питання, яке, на наш погляд, є важливим з огляду на критичний стан споживчого ринку країни та погіршення якості життя наших громадян як споживачів.

В Україні органом виконавчої влади, який відповідає за державну політику у сферах технічного регулювання та захисту прав споживачів, є Держспоживстандарт України. Це відомство із спеціальним статусом покликане в першу чергу реалізовувати та впроваджувати у життя низку фундаментальних положень Конституції України, зокрема, статей 42, 50, 55 та інших.

Також, відповідно до чинного законодавства, Держспоживстандарт має широкі повноваження як правозахисний та контролюючий державний орган, що повинен бути в авангарді формування національної стратегії країни у сферах споживчої політики, стандартизації, метрології, оцінки відповідності та якості, бути ініціатором реформування діючих систем технічного регулювання та захисту прав споживачів згідно кращих міжнародних практик. Втім, ні для кого не є секретом, що фактично по кожному із цих напрямків протягом останнього часу було провалено усе, що тільки можна було провалити.

Починаючи з того, що керівництво Держспоживстандарту не спромоглося зробити жодних реальних кроків для виконання Указу Президента України від 13.07.2005 року за №1105 щодо створення й прийняття Державної цільової програми захисту прав споживачів, яка мала б діяти ще з січня 2006 року.

Керівники цього відомства у тісній спайці з чиновниками Міністерства економіки, яке і курує його діяльність, дійшли до того, що у публічний спосіб намагалися нав’язати громадськості думку про те, що на споживчому ринку країни не існує проблем, а тому і не треба приймати Державну програму. В той же час ООН та ЄС настільки були занепокоєні погіршенням стану споживчого ринку України та участю громадян у вирішенні цих питань, що надали спеціальний транш у розмірі понад 3 млн. євро, але позитивних наслідків це не мало. 

Більш того, прийняття Програми у нинішніх умовах практично зведено до нуля, адже, використовуючи положення постанови Кабінету Міністрів України від 26.11.2008 року №1036 «Деякі питання оптимізації бюджетного процесу», керівництво Держспоживстандарту офіційно, за власним бажанням, звернулося до Кабінету Міністрів з проханням відкласти на невизначений термін її прийняття  (лист Мінекономіки від 18.03.2009р. за №3603-22/107). І справа тут зовсім не в бюджетних коштах, які необхідні на її реалізацію, а у хронічному небажанні керівництва комітету, а разом з ним і керівництва Мінекономіки, вирішувати важливі для населення країни питання. На наш погляд, такі дії є зрадою національним інтересам громадян-споживачів, що тягне за собою якнайменш звільнення із займаних посад теперішніх керівників Мінекономіки та Держспоживстандарту.

Ми також обурені тим, що Мінекономіки як головний серед центральних органів влади, що відповідає за реалізацію державної економічної і цінової політики, не спроможний врешті-решт розробити споживчий кошик для громадян України з метою забезпечення наповнення його у межах прожиткового мінімуму та посилити контроль за ціноутворенням основного переліку товарів і послуг, що входять до нього. Міністр економіки Б.М.Данилишин, ставлячи під сумнів прогнози МВФ та інших міжнародних організацій щодо загрозливих перспектив економіки нашої держави в той же час постійно запевняє населення України у тому, що падіння ВВП не значне, інфляція не значна, не існує загрози підвищення індексу споживчих цін і це тоді, коли споживачі майже кожного дня стикаються із підвищенням цін на основні продукти харчування, комунальні послуги, ліки тощо. Ці прогнози від урядовців та чиновників різних рангів свідчать про їх непрофесіоналізм, некомпетентність та заангажованість, а головне -  про байдуже ставлення до людей і невміння змінювати економічну ситуацію на краще, а народ країни протягом 2008-2009 років за це розплачується добробутом та якістю свого життя. І як результат, за висновками міжнародних експертів, Україна сьогодні разом з Молдовою є найбіднішими країнами Європи.

Нещодавно і Голова Рахункової палати за результатами перевірки оцінив діяльність Мінекономіки України - «головного органу в системі центральних органів влади по забезпеченню і реалізації державної економічної, цінової, інвестиційної і зовнішньоекономічної політики» як суцільний мінус, з чим ми погоджуємося і вважаємо за необхідне укріплення цього відомства новими професійними і політично незаангажованими кадрами.

Ці думки поділяють і учасники Круглого столу, який був проведений напередодні Всесвітнього дня прав споживачів і який, на жаль, пройшов поза уваги і Мінекономіки, і Держспоживстандарту. Учасники Круглого столу зробили висновки, що «влада стає ворогом споживачів» і надіслали конкретні пропозиції Вам, Президенту України та Верховній Раді для розгляду та виправлення ситуації, в зв’язку з чим необхідно терміново перейти до вирішення конкретних завдань із залученням широких верств громадськості. Але нинішнє керівництво Держспоживстандарту і Мінекономіки намагаються працювати без публічного обговорення стратегій і планів з громадськістю, їх поточна діяльність направлена на особисту рекламу власного іміджу або на замовлення відповідних політичних сил, використання адміністративного ресурсу для розробки різноманітних схем, у тому числі, які підпадають у поле зору правоохоронних органів. Таке балансування на межі протизаконних дій неодноразово привертало до себе увагу контролюючих і правоохоронних органів та ЗМІ.

Так, наприкінці минулого року працівниками СБУ щодо Голови Держспоживстандарту Л.В.Лосюк було складено протокол про корупційні дії. Незважаючи на те, що у судовому порядку він був оскаржений, але, як кажуть, «диму без вогню не буває»! За інформацією різноманітних джерел, у тому числі і ЗМІ, протягом останнього року неодноразово затримувалися «на гарячому» і ряд інших високопосадовців Держспоживстандарту, що не додає позитивного  іміджу цій державній структурі, а, навпаки, заставляє задуматися над тим, а що ж за люди стоять у її керма?  

Виникає й інше законне питання: на чию кишеню працює керівництво Держспоживстандарту та хто із політиків і посадовців «кришує» його безкарну діяльність? І чому Л.В.Лосюк, яка вже другий рік очолює це відомство, не тільки не стала на сторону Закону, але й практично по всіх напрямках своєї діяльності намагається його обійти. Прикладів в цьому чимало.

Так, успішно діє практика «продразверстки» із збору коштів підвідомчих державних підприємств системи Держспоживстандарту і спрямування їх до створеної для цього Спілки «Рада технічного регулювання», яка очолювалась посадовою особою Комітету, а саме існування Спілки, витрачаючої ці кошти на задоволення примхів керівництва відомства, що суворо заборонено діючим законодавством, свідчить про цинічне ігнорування  посадовими особами Комітету результатів обговорення цієї діяльності в професійних колах та ЗМІ країни. Дійшло вже й до того, що на засідання Колегії Держспоживстандарту під головуванням його керівника виносяться питання щодо удосконалення здирницьких схем, де головними фігурантами стають державні інспектори цього відомства, які повинні відповідно до закону в першу чергу здійснювати державний метрологічний нагляд, а також нагляд за якістю продукції, додержанням стандартів, норм і правил.

Мова може йти і про численні грубі порушення у сфері сертифікації дорожньо-транспортних засобів; про безвідповідальну політику «кришування» виробників нафтопродуктів, які виготовляють паливо із підвищеним вмістом сірки, що практично знищує більшість автотранспорту та завдає матеріальної шкоди споживачам; про зловживання владою та порушення Присяги  держслужбовцями майже всіх рівнів системи Держспоживстандарту (в підвідомчих підприємствах та установах в регіонах, в центральному апараті, в керівництві). І коли ці кричущі факти були оголошені на засіданнях Колегій у травні-червні минулого року і стали предметом публічних обговорень, керівництво Комітету нічого кращого не спромоглося придумати, як понад півроку  взагалі не проводити засідання Колегії (?!), що є серйозним порушенням діючих нормативних документів та курсу, проголошеного керівниками держави на подальшу демократизацію і посилення прозорості дій влади.

Можна багато говорити і писати й про значні порушення у кадровій політиці, коли на посади в системі Держспоживстандарту призначаються за принципом кумовства або політичною доцільністю непрофесійні, без відповідного досвіду нові керівні кадри.

Хотіли б зауважити, що з приходом Л.В.Лосюк відбулося збільшення кількості заступників голови відомства до дев’яти осіб, три з яких обіймали посади перших заступників(?!).

Більш того, у центральному апараті та за рахунок підлеглих організацій діяла ціла когорта радників та помічників, які, перебуваючи не на державній службі, давали вказівки і керували діяльністю держслужбовців, що є грубим порушенням чинного законодавства. Були проведені неодноразові чистки центрального апарату, обласних управлінь по захисту прав споживачів, державних підприємств та наукових установ. Такої кадрової вакханалії взагалі не спостерігалося в жодному із центральних органів виконавчої влади!

І все це відбувається у той час, коли якість життя наших співвітчизників щоденно погіршується, небезпечні та фальсифіковані товари  заполонили вітчизняний ринок і, зрозуміло, що за непрофесійність та безвідповідальність дій керівництва Держспоживстандарту розплачуються усі без винятку споживачі – громадяни нашої держави, кількість яких за останні роки скоротилася на мільйони. Прикро, але сьогодні середня тривалість життя населення України займає останнє місце в Європі і значно менше, ніж у Європі, США та інших цивілізованих країнах. Ми споживаємо небезпечні для здоров’я та життя людей продукти харчування, непридатну для вжитку питну воду та фальсифіковані ліки.

В цьому плані Союз споживачів України всерйоз занепокоєний й тим, що з вересня минулого року, після введення у дію постанови Уряду щодо ліквідації трьох державних органів влади, котрі здійснювали контроль за якістю медичних препаратів, фактично було надане «зелене світло» для виробників фальсифікованих ліків, а систему контролю за якістю медикаментів було повністю паралізовано. 300-400 тисяч наших громадян вмирає щорічно, смертність в Україні перевищує народжуваність, при цьому статистика стверджує, що останнім часом українці майже у тричі більше стали купувати ліки, за безпечність яких держава не несе відповідальність. Ми вмираємо, нас отруюють, нас позбавлено права знати правду.

В той же час Держспоживстандарт, з одного боку, фактично сприяє надходженню в країну без відповідного маркування продуктів харчування, що містять ГМО, а з іншого – він також успішно сприяє безкарному існуванню «зеленого коридору» для недобросовісних виробників, які насичують споживчий ринок продуктами харчування згідно прийнятих декількох тисяч технічних умов, більшість з яких не тільки не відповідають міжнародним стандартам, але й загрожують здоров’ю і життю наших співвітчизників (?!).

І коли у всьому цивілізованому світі людина є головним пріоритетом національної політики, громадяни України є лише засобом досягнення перемоги на виборах та задоволення особистих політичних амбіцій, а голос споживача, який формує попит на ринку, і чиї потреби та інтереси є головним орієнтиром для урядів і компаній усіх розвинутих країн, в нашій державі  не почутий взагалі.

Хотіли б Вам нагадати, що відповідно до «Керівних принципів для захисту прав споживачів», прийнятих Генеральною Асамблеєю ООН ще у 1985 році, за захист прав споживачів відповідають безпосередньо уряди всіх країн, і в цьому документі на це наголошується близько 40 разів! Це також передбачено і статтею 20 Закону України «Про Кабінет Міністрів України», яка була прийнята за ініціативою Союз споживачів України.

Слід також зазначити, що саме за ініціативою Союзу наприкінці 2007 року була створена Національна Координаційна рада з питань захисту прав споживачів при Кабінеті Міністрів України, яку очолили на той час два співголови - люди, що мають відповідний авторитет в державі - Перший Президент України Л.М.Кравчук і перший віце-прем’єр-міністр України М.Я.Азаров. За недовгий час свого існування членами Нацради було прийнято низку важливих рішень, що позитивно вплинули на реалізацію державної споживчої політики та захист прав споживачів країни (відповідні рішення додаються).

На жаль, після зміни Уряду Нацрада була «реформована» таким чином, що до її оновленого складу увійшли здебільшого представники великого, середнього і малого бізнесу та їх лобісти у Верховній Раді, які займають агресивну по відношенню до споживачів позицію. До складу Нацради також увійшла Голова Держспоживстандарту Л.В.Лосюк, а саму Нацраду очолив Міністр економіки Б.М.Данилишин. Це нагадує відоме українське прислів’я – «доручили вовку телят оберігати». Саме за ініціативою членів Нацради були внесені негативні зміни до Закону України «Про захист прав споживачів» та здійсненні спроби протягнути через парламент деякі закони, які ще більше погіршуються безпеку та якість життя громадян. У зв’язку з цим Союз споживачів та Українська Асоціація споживачів неодноразово зверталася до влади з цих питань. Наслідком такого «реформування» Нацради два її члени, які були включені до її складу без попереднього з ними узгодження – Л.М.Кравчук і президент Української Асоціації споживачів О.Т.Самчишин з неї вийшли, а нинішнє існування Ради стало справжньою профанацією самої ідеї захисту прав споживачів. 

Шановна Юліє Володимирівно, Ви неодноразово закликали посилити боротьбу з корупцією, у тому числі і в органах державної влади, Ви також неодноразово звертали увагу на некомпетентність та непрофесіоналізм керівників Держспоживстандарту, Мінекономіки та урядовців, котрі зловживають владою, порушують Присягу держслужбовців, проводять непрозору кадрову політику та зволікають із реформуванням владних структур і приведенням їх відповідно до світової практики. Враховуючи все вищевикладене, звертаємося до Вас з проханням вирішити питання щодо доцільності подальшого перебування на своїх посадах Голови Держспоживстандарту України Л.В.Лосюк і Міністра економіки Б.М. Данилишина, які зірвали прийняття Державної цільової програми і не справляються із керівництвом відомств та поставленими перед урядовцями завданнями щодо захисту прав людей в умовах кризи, а також прийняти необхідні міри щодо укріплення керівного складу цих відомств.

Вважали б також за необхідне принципово оновити склад Національної координаційної Ради, яку в умовах світової соціально-економічної кризи повинен, на наш погляд, очолювати особисто Прем’єр-міністр України.

В цьому плані Союз Споживачів України підтримує Ваші заяви щодо необхідності посилення контролю за якістю і безпечністю продуктів харчування і ліків, у зв’язку з чим вважаємо за доцільне передбачити в антикризовій програмі Уряду положення щодо створення передумов для налагодження ефективного діалогу між владою, бізнесом і споживачами, створення цивілізованих ринкових умов, де на першому місці постає людина-споживач.

В такому разі Союз споживачів України готовий надати Уряду допомогу в розробці антикризової програми, прийняти участь у її реалізації та роботі оновленого складу Національної Координаційної Ради з питань захисту прав споживачів.

Додатки:

1.      Звернення учасників Круглого столу «Хто захистить права споживачів в умовах фінансово-економічної кризи?». (від 10 березня 2009 р.).

2.      Рішення Національної координаційної Ради з питань захисту прав споживачів.


Від імені ВГО «Союз споживачів України»:

Л.С.Школьник   
Голова правління,
лауреат Державної премії УРСР,
Заслужений працівник промисловості України
Голова Громадської ради при Держспоживстандарті України

М.Г.Омельченко   
Перший заступник Голови правління,
Генеральний директор Дніпропетровського обласного Союзу промисловців і підприємців,
народний депутат України I- скликання,
Заслужений будівельник України

Д.П.Степанюк   
Заступник Голови правління,
член Колегії Держспоживстандарту України,
народний депутат України II- скликання,
Заслужений працівник промисловості України


А.М.Воронков   
Член правління, член Уряду України у 1992 році,
Заслужений працівник сфери послуг України,
Заслужений працівник Держспоживстандарту України


В.Г.Команов   
Член правління, Герой України,
Заслужений машинобудівник України


О.Н.Парубок   
Член правління, народний депутат України минулих скликань, двічі Герой Соціалістичної Праці

М.М.Папуша   
Голова правління Київської міської організації
ВГО «Союз споживачів України»

І.Д.Маринченко   
Виконавчий директор Дніпропетровської громадської організації “Союз споживачів”,
ветеран праці
 

Для споживачів
Від якості влади - до якості життя!
Знак якості Знак якості
Знак антиякості Знак антиякості
Опитування
Чи захищає влада ваші споживчі права?