Головна|Новини

Відкрите звернення "Союзу споживачів України" та Української Асоціації Споживачів

16.05.08

ВІДКРИТЕ    ЗВЕРНЕННЯ   ДО   ГРОМАДСЬКОСТІ

від Союзу споживачів України та Української Асоціації споживачів

 

Союз споживачів України та Українська асоціація споживачів висловлюють глибоко стурбовані методичним і планомірним наступом на споживчі права громадян України, який організовується здебільшого представниками малого та середнього бізнесу  при підтримці владних інституцій.

Такий наступ був розпочатий ще у 2005 році, коли, завдяки потужному бізнес-лобі парламент прийняв практичну нову редакцію Закону України “Про захист прав споживачів”, перетворивши його у закон, який здебільшого захищає права підприємців. Під гаслами вступу України до СОТ та приведення вітчизняного законодавства у відповідність до європейських і міжнародних вимог, були внесенні численні зміни і до інших законодавчих актів держави, що суттєво вплинуло на погіршення стану споживчого ринку країни. Нехтуючи вимогами Конституції України, зверненнями громадських організацій та не відчуваючи своєї відповідальності за безпечне і якісне життя громадян, чиновниками було практично зірвано виконання Указу Президента України про від 13.07.2005 року за №1105/2005, який мав на меті вдосконалити систему державного контролю за безпекою товарів та продуктів, покращення стану споживчого ринку держави за рахунок прийняття і реалізації Державної цільової програми по захисту прав споживачів на 2006-2010 роки.

По суті з 2005 року Україна живе без програми по захисту прав споживачів, із дискримінаційним законодавством у цій сфері, і як наслідок – має невтішні   статистичні дані, згідно з якими Україна – перша в Європі за смертністю та остання - за тривалістю життя, яке на 11 років менше, ніж у пересічного європейця, а  смертність від отруєння небезпечними продуктами харчування  перевищує смертність від нещасних випадків на виробництві. В той же час за показником “якість життя”, яке враховує не тільки ВВП, але й тривалість життя, екологію, дитячу смертність тощо,  ми займаємо лише 98 місце серед 111 країн.

Здавалось би, таке жахливе становище повинне було б стимулювати владу, політиків на кардинальні зміни у споживчій політиці. Адже вони теж є споживачами і  так чи інакше потерпають від проблем у цій сфері. Але, на жаль, окрім декларацій і заяв з їх боку про наміри навести порядок, відпрацювати ефективну систему контролю за якістю і безпекою продуктів харчування, питної води і медикаментів, а також передбачити більш вимогливу і жорстку систему для тих, хто насичує ринок неякісними товарами, ніяких кроків споживачі не відчули. Це нагадує нам відомий вислів Тараса Шевченка: «У Бога за дверьми лежала сокира». Прикро констатувати, що заяви вищих керівників держави кардинально розійшлися із їх діями. а за “солодкими” обіцянками ховалися заздалегідь сплановані акції зовсім протилежного змісту.

Отже, влада знов знехтувала права споживачів, фактично ліквідувавши Національну координаційну Раду з питань захисту прав споживачів при Кабінеті Міністрів України. Останнім часом це був єдиний консультативно-дорадчий орган при Уряді, який створений у 2006 році і згуртував навколо себе представників громадських організацій, народних депутатів, вчених, представників соціально відповідального бізнесу – всіх тих, хто не байдужий до проблем на споживчому ринку країни і хто готовий боротися за права споживачів.  

Незважаючи на успішну роботу Ради, поширення її діяльності на всі регіони України через створення відповідних координаційних рад, 17 квітня Уряд прийняв Постанову №356, якою суттєво знизив статус цього органу, підпорядкувавши його Міністерству економіки, керівник якого і став новим співголовою Ради, а також затвердив новий склад Ради, що викликало неоднозначну реакцію в суспільстві. Так, до її нового складу увійшли представники асоціацій підприємців, “Спілки малих, середніх та приватизованих підприємств”, Українського союзу промисловців і підприємців, Ліги виробників харчових продуктів, Союзу ювелірів тощо. Фактично це всі відомі в Україні фірми, представники яких останнім часом активно виступають тільки за створення сприятливих умов для розвитку бізнесу, а доля вітчизняного споживача їм байдужа. Більшість з них і були причетні до заздалегідь спланованої піар-кампанії під “керівництвом” народного депутата України Ксенії Ляпіної з метою “протягнути” у парламенті антинародні законопроекти №1363 і №1365, розроблені по замовленню Міжнародної фінансової корпорації, і які мали на меті знищити діючу систему технічного регулювання та захисту прав споживачів. Але ці задуми були зірвані. Саме проти них єдиним фронтом виступили парламентарі, категорично відхиливши ці документи. Але ці сили не вгамувалися після провалу своїх задумів у Верховній Раді України, адже їм важко пояснити своїм замовникам причини невдало організованої кампанії з лобіювання інтересів імпортерів. При цьому їм також не стало вистачать і свого членства у численних дорадчих радах імпортерів, експортерів, асоціацій товаровиробників при Уряді. Тому ці сили вирішили взяти реванш і поповнити ряди Ради, яка повинна захищати споживачів і знаходити шляхи вирішення проблем на споживчому ринку держави. На жаль, така їх позиція знайшла підтримку у деяких членів Уряду.

Не викликає сумніву, що відтепер Рада у такому представницькому бізнес-складі під керівництвом Міністра економіки не зможе виконувати свої справжні функції, ефективно працювати, і її діяльність фактично буде заблоковано. Напевно. саме такі цілі і переслідували організатори цієї акції:  знищити Раду де-факто, втім залишити її  де-юре.

Ми вважаємо, що всі громадяни держави отримали черговий сигнал про те, що  у найближчий час не відбудеться довгоочікуваної корінної зміни у менталітеті ані влади, ані частини бізнесу по відношенню до споживачів. Як сказав Джон Кеннеді ще 46 років тому назад: “Споживачі — це одна з найбільших економічних верств населення ...але це єдиний голос, якого часто не чути”. Це твердження цілком характеризує ситуацію, що склалася в Україні. А такі популярні і розповсюджені в цивілізованому суспільстві поняття як: соціально відповідальна влада і соціально відповідальний бізнес й досі не зрозумілі “купці”  впливових політиків і підприємців. Ними ігнорується світова практика щодо впровадження систем управління якістю, стандартів НАССР у харчовій промисловості, міжнародного стандарту ISO 26000, добровільне страхування відповідальності підприємців за постачання недоброякісної продукції тощо. Україна же з “легкої руки” бізнес-лобі фактично вже знаходиться на порозі відкриття своїх кордонів для неконтрольованого ввозу імпортної продукції невідомого походження. І це відбувається у той час, коли переважна більшість цивілізованих країн світу посилює захист свого ринку від доступу небезпечних товарів.

У зв’язку з цим, Союз споживачів України та Українська асоціація споживачів заявляє, що і надалі буде протистояти наступу бізнес-лобі на права споживачів, а також сприяти недопущенню проходження в парламенті законопроектів, які ставлять за мету знищення вітчизняного споживача та товаровиробника.

Ми вважаємо, що політика нехтування правами споживачів, а разом з тим і основними положеннями Конституції України, має загрозливий характер і може призвести до перетворення України у звалище для небезпечних товарів з усього світу, а народ України – у  мовчазну біологічну масу по переробці іноземного непотребу.

Ми звертаємося до Кабінету міністрів України з пропозицією переглянути склад Національної координаційної ради з питань захисту прав споживачів і ввести до її складу фахівців в галузі метрології, стандартизації, оцінки відповідності, захисту прав споживачів, реклами, народних депутатів, представників громадськості (громадських організацій).

Вважаємо за доцільне щоб Нацраду очолили Прем’єр-міністр України або Перший віце-прем’єр-міністр України, щоб вона відповідала своєму статусу Національної, а не галузевої, якою вона стала.

 

 

 

 
Від Всеукраїнської громадської організації

“Союз споживачів України”

Голова правління

 

 

______________________________Л.Школьник   
Від громадської організації

“Українська асоціація споживачів”

Президент

 

 

______________________О.Самчишин
 

Для споживачів
Від якості влади - до якості життя!
Знак якості Знак якості
Знак антиякості Знак антиякості
Опитування
Чи захищає влада ваші споживчі права?