Головна|Новини

Споживчі громадські організації пікетували Кабмін через мораторій на перевірки бізнесу

07.02.15

4 лютого представники споживчих громадських організацій, у тому числі активісти Союзу споживачів України, провели пікетування засідання Комітету з питань промислової політики та підприємництва, на якому депутати розглянули законопроект про мораторій на проведення перевірок суб'єктів господарювання до 2019 р. (№1054, н.д. В. Мисик та ін.).

 

Учасники акції виступали проти позбавлення споживачів ще на 5 років державного захисту їхніх прав на отримання якісних товарів та послуг, яке гарантується ст. 42 Конституції України та ст. 5 Закону України «Про захист прав споживачів». Адже саме це передбачає зазначенний законопроект: скасування перевірок бізнесу може відбутися навіть у тому випадку, коли споживачі звертаються із скаргами та надають докази неякісних товарів або послуг до органів захисту прав споживачів. За таких умов безпека, здоров'я та навіть життя споживачів будуть під загрозою.

«В умовах дії заборони щодо проведення перевірок бізнесу набули стрімкого розвитку негативні тенденцій з наповнення споживчого ринку неякісними та небезпечними товарами. Відсутність контролю з боку держави сприяє розвитку недобросовісної конкуренції, яка ґрунтується саме на обмані споживачів шляхом реалізації їм продукції низької якості», -  зауважив Олег Цільвік, заступник голови правління Союзу споживачів України.

Як приклад, учасники навели красномовний приклад із забороною куріння в київських кафе, барах та ресторанах, яка значно погіршилася за останні півроку з моменту дії мораторію на перевірки - з 8% порушень у 2013 р. до 24% порушень за цей же період у 2014 р.

«Українці звикли до бездимних кафе та ресторанів і з роздратуванням сприймають задимлені приміщення. У той же час відсутність навіть базового механізму захисту прав споживачів, який Кабмін скасував ще в серпні минулого року, ставить поза законом відносини споживача та суб’єкта господарювання. Зараз, якщо вам продадуть неякісну продукцію або вас обкурять в кафе чи ресторані, і ви звернетеся зі скаргою, відповідний державний орган не зможе здійснити перевірки та захистити ваші права споживача на якісне та безпечне обслуговування. Ми всі поза законом як споживачі, і для захисту прав можна звернутися тільки до суду. Так Кабмін стимулює розвиток бізнесу, але частина бізнесу користується безкарністю», -  зазначив Андрій Скіпальський, голова правління Центру громадянського представництва «Життя».

Нагадаємо, що обмеження на перевірки бізнесу було запроваджене 13 серпня 2014 р. Постановою Кабінету Міністрів України № 407 «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами». Така ініціатива уряду була спрямована ніби-то на зменшення тиску контролюючих органів на бізнес. Спочатку мораторій мав діяти лише до 31 грудня 2014 р., втім, Законом України № 76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2014 р. дію мораторію на перевірки бізнесу контролюючими органами продовжено до 30 червня 2015 р.

За результатами засідання комітету було прийнято рішення рекомендувати ВРУ відхилити законопроект № 1054 щодо 5-річного мораторію на перевірки бізнесу  в першому читанні.

 

Довідково.

Попри дію мораторію громадяни продовжують звертатися до державних органів зі скаргами стосовно порушення їхніх споживчих прав. Так, за даними Держспоживінспекції України та її територіальних органів у 2014 р. громадяни подали 24411 звернень щодо порушень їхніх прав як споживачів. Найбільше звернень надійшло від мешканців міста Києва (3567), Дніпропетровської (2217) та Донецької областей (1325). Найменше – Закарпатської (261), Житомирської (270), Волинської (226) областей.  Найчастіше, у 8620 випадках (або 39,8%), громадяни звертались до Держспоживінспекції України зі скаргами щодо якості непродовольчих товарів. 8385 разів (або 38,7%) громадяни звертались за допомогою у поновленні їхніх прав як споживачів послуг (житлово-комунальних, телекомунікаційних, банківських, а також послуг з виготовлення металопластикових конструкцій, меблів, послуг з ремонту та ін.) або взагалі на їхнє ненадання чи надання не в повному обсязі. Кількість скарг щодо якості продовольчих товарів – 1855 (8,6%), щодо придбання товарів через Інтернет, поза торгівельними або офісними приміщеннями, при укладенні договору на відстані – 1371 (6,3%), щодо ресторанного господарства – 349 (1,6%), щодо порушення антитютюнового законодавства – 105 (0,5%), на дії працівників системи Держспоживінспекції України – 49 (0,2%), інші – 953 (4,4%).

 

Прес-служба Союзу споживачів України

Для споживачів
Від якості влади - до якості життя!
Знак якості Знак якості
Знак антиякості Знак антиякості
Опитування
Чи захищає влада ваші споживчі права?