Головна|Новини

Привітання з Всесвітнім Днем прав споживачів від Леонід Школьника, голови правління організації

13.03.18

 

Права споживачів є фундаментальною ознакою сучасного демократичного суспільства з розвинутими цивілізованими ринковими відносинами

15 березня міжнародна громадськість кожен рік відзначає Всесвітній День прав споживачів, проведення якого Рішенням ООН пов’язано з річницею виступу президента США Джона Ф. Кеннеді в Конгресі в 1962 році. «Споживачі - це всі ми, - сказав Кеннеді. Споживачі - це найбільший економічний прошарок, який впливає майже на будь-яке приватне чи державне економічне рішення… Але це єдиний голос, якого найчастіше не чутно».

Щорічно Міжнародна організація споживачів (Consumers International, CI) визначає тематику цього дня. У 2018 році він проходить під гаслом «Making digital marketplaces fairer» - «Зробимо цифрові ринки справедливими і чесними».

Сьогодні електронна комерція є однією з найбільш динамічно зростаючих сфер економіки у всьому світі, яка впливає на розширення асортименту товарів і послуг та здатна внаслідок конкуренції знизити їхню вартість і зробити їх більш доступними. Тому, не має жодних сумнівів, що вже давно назріла необхідність підвищення цифрової грамотності споживачів, посилення наших прав як користувачів Інтернету. Українські громадяни повинні мати можливість робити усвідомлений вибір при здійсненні покупок в Інтернет-магазинах, а також володіти знаннями щодо захисту своїх прав від віртуальних загроз і шахрайства.

Україна ще у травні 1991-го року першою серед колишніх республік СРСР прийняла Закон України «Про захист прав споживачів». Була створена Державна інспекція з питань захисту прав споживачів, яка в 1992 році отримала статус Державного комітету України у справах захисту прав споживачів.  Була розроблена і прийнята Державна програма захисту прав споживачів, яка позитивно впливала на стан споживчого ринку. Технічне регулювання стало інструментом захисту прав споживачів від небезпечних товарів, робіт і послуг.

Однак, останніми роками, через відсутність зацікавленості з боку політичних еліт, тиск бізнесових кіл та байдужість з боку влади, сфера захисту прав споживачів владою зруйнована. Органи законодавчої, виконавчої та судової гілок влади системно усуваються від свого обов’язку захищати права споживачів, як то передбачено Конституцією України.

Багато прийнято законодавчого сміття, яке унеможливлює взагалі захист громадян України на безпечне і якісне життя. В країні стали масовим явищем отруєння дітей, смертність громадян від пожеж, фальсифікованим алкоголем, продуктами харчування, медикаментами, часто-густо через відсутність належної санітарної безпеки. Шахрайство та обважування  покупців, недоброчесна реклама, порушення правил торгівлі та громадського харчування стали загальнонаціональною практикою при потуранні політичної та виконавчої влади. Брутально зневажаються також й імплементовані Україною міжнародні зобов’язання, зокрема, Керівні принципи для захисту інтересів споживачів, прийнятих на Генеральній Асамблеї ООН у 1985 році. Ними ніхто у владі не керується. Влада стала бізнесом, а бізнес - владою.  Технічне регулювання перетворилося на інструмент політичної боротьби та стало засобом збагачення чиновництва при владі. Наслідком цих явищ стало те, що Україна входить до числа найбільш корумпованих країн світу. Рівень довіри громадян до влади – вкрай низький.

Відповідно до статистики за 2017 рік, Уряду, Верховній Раді та судам не довіряють майже 90% громадян. З іншого боку, наші громадяни беззахисні перед свавіллям недоброчесного бізнесу, який під прикриттям сумнівних Технічних умов, які сьогодні навіть не підлягають реєстрації, масово поставляє на ринок небезпечні для здоров'я і життя продукти, товари і послуги. Але, держава цьому не перешкоджає. Так, створена у 2014 році Держпродспоживслужба не здатна виконати покладені на неї обов’язки, та ще й в умовах запровадженого законодавством тривалого мораторію на перевірки. Споживачі й надалі потерпають від свавілля банків, страхових компаній, монополістів ЖКГ, небезпечних продуктів харчування, ліків, інтернет-шахраїв тощо.

Слід зазначити, що інтеграція України в ЄС потребує не тільки гасел, але й практичної реалізації європейських принципів стосовно захисту прав та інтересів споживачів та державної підтримки їхніх громадських об’єднань, застосування рішучих дій по боротьбі з корупцією у вищих ешелонах влади, яка призвела до того, що майже 70% громадян знаходяться за межею бідності, а споживачі стали заручниками псевдореформ майже у всіх сферах життя – комунальне господарство, охорона здоров’я, освіта, банки, пенсія, страхування тощо.

Говорячи про соціальні стандарти, подолання бідності, споживчий кошик, прожитковий мінімум, влада і політики вже традиційно забувають про те, що всі ці окремі сегменти є невідкладною складовою частиною європейської та загальнонаціональної політики у сфері покращення якості та безпеки життя громадян України.

Отже, у ці складні для споживачів часи, закликаю споживачів країни до єднання, до посилення активності інститутів громадянського суспільства, якими є об’єднання споживачів, громадські організації по захисту прав людини на якісне і безпечне життя! До цієї проблеми необхідно привернути увагу вітчизняних та міжнародних засобів масової інформації (ЗМІ).

Бажаю громадським об’єднанням по захисту прав споживачів та ЗМІ спільних успіхів, а споживачам - міцного здоров’я, віри, наснаги та багато сил для відстоювання своїх законних прав!

 

ВІД ЯКОСТІ ВЛАДИ – ДО ЯКОСТІ ЖИТТЯ!

 

Голова Правління Союзу споживачів України,

Президент Міжнародної Академії Стандартизації,

Член Ради ISO у 2004 – 2005 рр.,

Лауреат Державної премії УРСР у галузі науки і техніки,

Заслужений працівник промисловості України

 

Леонід Школьник

Для споживачів
Від якості влади - до якості життя!
Знак якості Знак якості
Знак антиякості Знак антиякості
Опитування
Чи захищає влада ваші споживчі права?