Головна|Новини

Прес-реліз: Реформування системи захисту прав споживачів, як інструмент утискання конституційних прав громадян України

24.03.15

24 березня 2015 р., в інформаційному агентстві УКРІНФОРМ, відбулась прес-конференція представників ВГО «Союз споживачів України» та ВГО «Союз споживачів медичних послуг, лікарських засобів та виробів медичного призначення» які обговорили проблеми в реформуванні системи захисту прав споживачів в Україні.

Представники громадськості висловили своє занепокоєння з приводу того, що реформування системи захисту прав споживачів України відбувається непрозоро і, всупереч вимог Угоди про асоціацію Україна-ЄС (ст.421), без широкого обговорення з громадськістю та залучення експертів від громадських об’єднань споживачів. Це свідчить про відверте лобіювання зацікавленими сторонами своїх бізнесових та політичних намірів, порушуючи принцип дотримання пріоритету інтересів споживачів порівняно з інтересами будь-яких корпоративних груп (Керівні принципи ООН на захист прав споживачів).

В порушення ст. 42 Конституції України, відповідно до якої обов’язок із захисту прав споживачів та здійснення контролю за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт покладено на державу, прийнято Постанову Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2014 р № 407 «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами», якою введено обмеження на перевірки бізнесу, а Законом України № 76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2014 р. дію мораторію на перевірки бізнесу контролюючими органами продовжено до 30 червня 2015 р. Таким діями влада не тільки позбавила громадян України їх конституційних прав але і створила підстави для розвитку недобросовісної конкуренції - «В умовах дії заборони щодо проведення перевірок бізнесу набули стрімкого розвитку негативні тенденцій з наповнення споживчого ринку неякісними та небезпечними товарами. Відсутність контролю з боку держави сприяє розвитку недобросовісної конкуренції, яка ґрунтується саме на обмані споживачів шляхом реалізації їм продукції низької якості», - зауважив Олег Цільвік, заступник Голови правління Союзу споживачів України, Голова Громадської ради при Держспоживінспекції України.

Окрім цього, Постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2014 р. №442 “Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади”, передбачено створення Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі – Держпродспоживслужба).

Як зазначив Олег Цільвік, - «Навіть назва нового органу свідчить про відсутність у авторів елементарного розуміння самої суті системи захисту прав споживачів, адже питання безпечності харчових продуктів не може домінувати над системою захисту прав споживачів і є лише одним з її елементів. Постає резонне питання - чому, а саме головне, на користь кого питання безпечності харчових продуктів домінує над безпечністю товарів і послуг, зокрема – медичного призначення, галузей транспорту, освіти, фінансових ринків, будівельних робіт і всіх інших секторів споживчого ринку?».

Від самого початку процес утворення Держпродспоживслужби відбувається кулуарно та з грубим порушенням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Громадськість так і не побачила проекту Положення про новий орган, не відбулися публічні громадські обговорення концепції його діяльності, не залучаються до роботи профільні громадські організації та Громадські ради при органах, які реорганізуються. Відсутня інформація про посадових осіб, які відповідальні за утворення Держпродспоживслужби.

Чисельні звернення Союзу споживачів України та Громадської ради при Держспоживінспекції України до керівництва держави стосовно необхідності забезпечення прозорості й гласності процесу утворення Держпродспоживслужби, а також з пропозиціями організувати публічні слухання серед претендентів на керівні посади в ній, аби запобігти кулуарного призначення непрофесійних, непатріотичних або випадкових людей, нажаль були проігноровані.

Внаслідок цього, відбір кандидатів на посаду керівника Держпродспоживслужби, який був оголошений 17 лютого 2015 року на сайті Національного агентства України з питань державної служби, з незрозумілих причин раптово та без будь-яких пояснень, був подовжений на два дні. А кулуарно сформована Комісія з відбору претендентів на посаду керівника Держпродспоживслужби, в умовах «таємності» та у стислі терміни обирає майбутнього очільника для такої важливої для суспільства державної інституції.

У громадськості є серйозні побоювання, що новостворений орган не тільки не зможе задовольнити очікування споживачів у захисті гарантованих їм Конституцією України прав, але і поєднає в собі всі існуючі, в органах що об‘єднуються, корупційні схеми.

Усе що сьогодні відбувається навколо реформування системи захисту прав споживачів, це ганебний приклад живучості старих злочинних методів імітації реформ і повного ігнорування прав та інтересів тих, для кого, власне, реформа і здійснюється.

Влада має зрозуміти, що в умовах відсутності зовнішніх джерел фінансування розвитку економіки України, задоволення споживчих потреб населення може стати рушійною силою економічного розвитку. Саме економічний потенціал споживачів, як найбільшого внутрішнього інвестора, обумовлює пильну увагу провідних країн до удосконалення національних організаційно-правових моделей із захисту прав споживачів.

Громадськість вимагає невідкладних та ефективних заходів з реалізації цілей, задекларованих Президентом України та Урядом у Стратегії сталого розвитку «Україна-2020», зокрема в частині впровадження в Україні європейських стандартів життя. І це передбачає не тільки викорінення корупції та подолання свавілля чиновників, але і налагодження діалогу з Громадянським суспільством.

Відповідно до Стратегії споживчої політики ЄС, її метою є поточний вплив Європейської Комісії на повсякденне життя громадян ЄС, який забезпечується через зміну акценту з можливостей виробників на потреби споживачів, що є принциповим підходом.

 

Дивіться відео з прес-конференції тут >>>>

 

Для контактів:

Олег Цільвік

Заступник Голови правління Союзу споживачів України,

Голова Громадської ради при Держспоживінспекції України

Тел.: 067-621-72-65, (044) 279 45 45

oleg.tsilvik@gmail.com

www.consumerunion.com.ua

 

Для споживачів
Від якості влади - до якості життя!
Знак якості Знак якості
Знак антиякості Знак антиякості
Опитування
Чи захищає влада ваші споживчі права?