Головна|Новини

Леонід Школьник: Бізнес має бути соціально відповідальним

08.04.08

Нещодавно в Києві на базі державного підприємства „Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості” („ДП УкрНДНЦ”) центром “Розвитку корпоративної соціальної відповідальності” спільно з  Держспоживстандартом України та за підтримки Мережі Глобального договору ООН, представництва Теленор в Україні та компанії ВОЛЯ пройшов Форум “Перспектива міжнародного стандарту із соціальної відповідальності ISO 26000 для Східної Європи”. У заході, який відкрила Голова Держспоживстандарту України Л.В.Лосюк, взяли учать представники Міжнародної робочої групи ISO, а також представники неурядових структур, бізнесу, організацій із захисту прав споживачів, профспілок, громадських організацій, науковців з різних регіонів України.

Із доповіддю на Форумі виступив голова правління Союзу споживачів України, Голова Громадської ради при Держспоживстандарті України Леонід Школьник. Він, зокрема, зазначив, що тема заходу є надзвичайно актуальною, оскільки голос споживача в Україні й досі залишається не почутим. Він висловив здивування тим, що в роботі форуму не беруть участі керівники Міністерства економіки, Міністерства праці та соціальної політики, інших органів державної влади, власне як і представники малого та середнього бізнесу, які сьогодні займають досить агресивну позицію по відношенню до громадян-споживачів, про що свідчить активне прагнення  “протягнути” через парламент законопроекти №1363 та №1365, у випадку введення в дію яких, фактично відкриються кордони для ввезення в Україну небезпечної для життя і здоров’я наших громадян продукції.

За його словами, “варто лише задуматися над цифрами: смертність від отруєння небезпечними продуктами харчування  в нашій країні перевищує смертність від нещасних випадків на виробництві! Вражаючими є і статистичні дані, згідно з якими Україна – перша в Європі за смертністю та остання - за тривалістю життя, яке на 11 років менше ніж у пересічного європейця. Водночас Україна входить у десятку світових лідерів за виробництвом контрафактної продукції. Щодо показників якості життя, то ми займаємо 98 місце серед 11 країн, а якість життя складається з показників ВВП, тривалості життя і розвитку демократичного суспільства.   Більш того, за останні 10 років населення України скоротилося майже на 4 млн. людей, а у рейтингу показників ВВП на душу населення ми займаємо лише 131-е місце з середнім рівнем споживання на рік близько 2 тисяч доларів, що в два рази менше за Бєларусь і у 20 разів менше, ніж у Люксембурзі.

Це дуже невтішна статистика і тому сьогодні конче важливо налагодити ефективний діалог між владою бізнесом і споживачем,  навчити бізнес повернутися обличчям до народу, а владу виконувати свої зобов’язання, адже в противному випадку у недалекому майбутньому Україну буде важко знайти на карті світу”.
Серед іншого, Леонід Школьник зазначив, що на сторінках журналів «Потребитель+Рынок»,
«Потребитель+Власть», засновником яких є Союз споживачів, публікується інформація щодо стану
на споживчому ринку країни, зокрема, про підробки і фальсифікат.
Мова здебільшого йде про продукти харчування, алкоголь, питну воду, тютюн, дитячі іграшки. 
Так, наприклад, в Києві Держспоживстандарт перевірив близько 600 магазинів дитячих іграшок і тільки
 у 10% з них не були виявлені порушення. Про яку соціальну відповідальність бізнесу йде мова, якщо 1,5 тисячі тон імпортних м’ясопродуктів, завезених минулого місяця у Дніпропетровську область, виявилися зараженими сальмонельозом? В той же час на Заході страхування виробниками ризиків від шкоди, завданої їхньою продукцією, складає  95%. У нас же така норма взагалі відсутня. Підприємства не впроваджують системи управління якістю, а виробництва харчової промисловості – американську систему HACCP, і не несуть жодних зобов’язань перед споживачами.
“На жаль, - наголосив Леонід Школьник, - я не можу привести багато прикладів соціальної відповідальності виробників України перед суспільством та нашими громадянами, але все ж таки є такі підприємства, які дійсно варті бути названими обличчям нашого вітчизняного бізнесу. Серед них, приміром, концерн «Стірол», який під керівництвом Миколи Янковського – топ-менеджера №1 в Україні - став лідером за якістю продукції. Я особисто був у Горлівці і бачив, в яких умовах працюють співробітники концерну, як підприємство впроваджує систему управління якістю, як вони піклуються про здоров’я та навчання своїх працівників, життя та розвиток не тільки підприємства, але й усього міста. Також слід назвати і Київський ювелірний завод, продукція якого нині прикрашає храм Гроба Господня в Єрусалимі”. Це дійсно лідери не лише вітчизняного, але й світового бізнесу і питання соціальної відповідальності для них – це не просто пусті гасла.

Він також поінформував учасників форуму про те, що Союз споживачів у співробітництві з Українською Асоціацією Якості ще у 2004 році внесли пропозицію, щоб усі підприємства, які добровільно беруть на себе відповідальність по впровадженню систем якості та страхують свою відповідальність перед споживачами, були звільнені від оперативного контролю з боку влади та отримали «зелений» коридор для здійснення своєї діяльності. 
Насамкінець голова правління Союзу споживачів зазначив, що є чудовий лозунг: «від якості влади – до якості життя» і, на жаль, не всі в нашій державі розуміють взаємозв’язок між цими поняттями. “Однак, цікаво, хто з нас сяде у таксі, якщо на крилі написано: «Водій не має прав»? Чому ж тоді бізнесом у нас займаються люди, які не мають жодного уявлення про управління якістю?”
Переконаний, що влада повинна спільно з громадськими інституціями не тільки контролювати бізнес, але й допомагати йому і вчити його, адже якісне демократичне суспільство із соціально-відповідальним бізнесом ми будуємо разом!
 

Для споживачів
Від якості влади - до якості життя!
Знак якості Знак якості
Знак антиякості Знак антиякості
Опитування
Чи захищає влада ваші споживчі права?