Головна|Новини

Союз споживачів України взяв участь у роботі конференції по нафтопродуктам

26.08.14

20 червня 2014 року в Києві пройшла науково-практична конференція «Впровадження та застосування Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, судових та котельних палив». Організаторами заходу виступили Міністерство енергетики та вугільної промисловості України та Державне підприємство «Науково-дослідний інститут нафтопереробної промисловості «МАСМА». У роботі конференції прийняли участь як представники центральних органів виконавчої влади, зокрема від Міненерговугілля, Мінекономрозвитку, Держекоінспекції, Держспоживінспекції, так і представники нафтопереробних підприємств країни та нафтотрейдерів. Окрім цього, до участі у конференції був запрошений і Союз споживачів України.

У ході конференції обговорювалися проблемні питання функціонування галузі та нові виклики, які з‘являються у зв‘язку із введенням дію Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, судових та котельних палив. З доповіддю про сучасний стан якості палива на споживчому рику країни виступив Заступник голови правління Союзу споживачів України Олег Цільвік.

У своїй доповіді він наголосив, що ринок нафтопродуктів досить суттєво зачіпає інтереси споживача, адже сьогодні, вагому частину бюджету більшості українських сімей становлять утримання та експлуатація автомобіля і основною затратною статтею є придбання паливно-мастильних матеріалів. Крім того, транспортні витрати закладені у собівартість практично всієї продукції на споживчому ринку.

За підрахунками експертів, в структурі споживчих витрат, товарооборот підприємств України за категорією світлих нафтопродуктів та газу в роздрібній торгівельній мережі становить 17,3% від усіх категорій товарів, включаючи продовольчу групу та заклади громадського харчування. Тож не дивно, що Союз споживачів України вирішив звернути свою увагу на ринок нафтопродуктів.

Останнім часом і представники влади, і представники нафтотрейдерів висловлюють різноманітні оцінки щодо якості нафтопродуктів, які реалізуються в Україні.

Наприклад, Держпоживінспекція України заявляє, що в Україні у 2013 році більше ніж на половині з усіх перевірених АЗС виявили порушення. Так, із перевірених 806 АЗС, що складає понад 10% існуючих в країні АЗС, порушення були виявлені на 475, що становить 59 %. Але, за ради справедливості, необхідно наголосити, що із перевірених 21 млн. літрів нафтопродуктів було забраковано та знято з реалізації 1,8 млн. літрів, що становить лише 8%. В той же час, в рамках здійснення функцій ринкового нагляду, Держспоживінспекція провела 137 перевірки характеристик продукції у суб‘єктів господарювання, які здійснюють оптову та роздрібну торгівлю нафтопродуктами. У 23 випадках встановлено порушення, що становить 17% від загальної кількості перевірок. Усього було перевірено 2,9 тис. тон нафтопродуктів, з них 0,32 тис. тон не відповідали вимогам нормативних документів, тобто трошки більше 10%. 

У свою чергу, оператори ринку стверджують, що неякісне пальне було виявлене лише на невеликих небрендових АЗС.

У будь якому разі, наявність на споживчому ринку неякісних нафтопродуктів – беззаперечний факт, який свідчить про неефективність державного контролю в цій сфері. За інформацією оприлюдненою на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплекту, станом на жовтень 2013 року в Україні діяло від 30 до 40 підприємств з кустарної переробки нафти та виготовлення нафтопродуктів, обсяг переробки якими нафтової сировини (переважно конденсату) складає близько 30 тис. тон на місяць. Втім, представники ринку стверджують в Україні функціонує від 120 до 150 таких кустарних підприємств.

Тож, на наше переконання, сьогодні обсяг неякісного (контрафактного) палива в Україні складає близько 15% від загального ринку нафтопродуктів.

У ході перевірок, здійснених Союзом споживачів України, знайшла своє підтвердження теза, що ризик придбати неякісне пальне зростає майже на 100%, коли мова йде про небрендові та маловідомі заправки. Про якість нафтопродуктів що там реалізується взагалі складно говорити. Досить поширені випадки, коли там взагалі відсутні документи про якість нафтопродуктів, що знаходяться у продажу. А серед показників, за якими паливо не відповідає вимогам ДСТУ здебільшого такі - «Детонаційна стійкість» (октанове число), «Фракційний склад», «Масова частка бензолу», «Масова частка кисню», «Об‘ємна частка метанолу», «Температура спалахнення в закритому тиглі». Такі маніпуляції можна віднести до шахрайства, або введення споживача в оману, адже для товару в супровідних документах заявлені одні якісні характеристики, а реалізується товар з іншими характеристиками.

Сьогодні споживачеві дуже складно розраховувати на ефективність адміністративних методів наведення ладу на ринку нафтопродуктів, адже попри велику кількість контролюючих органів, корупційна складова не дає можливості прибрати з ринку несумлінних продавців та виробників які наражають споживача на реальну небезпеку зазнати майнових збитків внаслідок придбання неякісного палива. До того ж, в умовах постійного подорожчання нафтопродуктів і зниження рівня доходів наших громадян, все більше споживачів звертають свою увагу на небрендові АЗС через ключовий фактор - ціну. І проблема якості пального набуває чергового загострення.

Багато раз та в різних аудиторіях обговорювалося питання введення дієвого механізму контролю за якістю нафтопродуктів на споживчому ринку нашої країни. Були пропозиції контролювати якість нафтопродуктів під час митного оформлення. Втім на погляд Союзу споживачів України, перевіряти якість нафтопродуктів необхідно безпосередньо на АЗС, тобто на «на пістолеті».

 Проблеми на ринку нафтопродуктів обумовлені низкою факторів.

1.   До цього часу в Україні фактично відсутній орган ринкового нагляду в цій сфері. Технічним регламентом передбачено, що ці функції буде виконувати Держекоінспекція України, яка на даний час ще навіть не призначена органом ринкового нагляду та не має відповідного фінансування на здійснення таких функцій. До цього часу Держспроживінспекцією України застосовувався механізм ринкового нагляду на ринку нафтопродуктів виключно на підставі Закону України "Про загальну безпечність нехарчової продукції" та Постанови КМУ Про затвердження переліку органів державного ринкового нагляду та сфер їх відповідальності. Після затвердження Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднового і котельного палив, Держспоживінспекція фактично перестала проводити перевірки цього сегменту як орган ринкового нагляду.

2.    Відсутня інфраструктура якості палива, адже на ринку діє велика кількість органів сертифікації, у тому числі приватних, які в умовах жорсткої конкуренції змушені вдаватися до будь-яких заходів аби утримати клієнта. Здебільшого мова йде про видачу сертифікатів у стислі терміни, інколи сертифікат на партію видають замовнику день у день, на підставі фіктивних протоколів випробувань. До того ж, багато і випробувальних лабораторій і органів сертифікації мають проблеми із кваліфікацією персоналу. Питання зловживань в цій сфері вже не раз піднімалося громадськістю.

3.   У споживачів відсутня достовірна інформація від незалежних джерел щодо якості нафтопродуктів на АЗС країни, яка б дала можливість порівняти якісні характеристики палива та його склад від різних виробників. А без цього неможливо зробити свідомий вибір товару.

Прийняття Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднового і котельного палив на думку Олега Цільвіка, має покращити ситуацію на ринку, адже з‘явиться уповноважений орган ринкового нагляду – Держекоінспекція та і Держспоживінспекція України буде продовжувати роботу на цьому ринку на підставі Закону України «Про захист прав споживачів». Тобто, фактично контроль за ринком нафтопродуктів подвоїться.

До того ж, вводиться коригувальний механізм щодо призначення органів з оцінки відповідності – через відповідне подання Мененерговугілля, що дозволить частково вирішити проблему в цій сфері.

Окрім цього, Планом заходів із Застосування Технічного регламенту передбачено розроблення та впровадження системи моніторингу якості палива в Україні, яка на погляд Союзу споживачів України має стати надійним помічником для споживача при обранні нафтопродуктів. Бажано, щоб така система включала механізми незалежного громадського контролю.

Наприкінці виступу Заступник голови правління Союзу споживачів України Олег Цільвік звернув увагу присутніх, що в умовах, коли пальне для мешканців нашої країни стає все менш доступним, а українець на власну середньостатистичну заробітну плату може купити бензину чи не найменше в Європі, необхідно докласти максимальних зусиль щоб на ринку реалізовувалося виключно якісне паливо.

 

Прес-служба Союзу споживачів України

 

Для споживачів
Від якості влади - до якості життя!
Знак якості Знак якості
Знак антиякості Знак антиякості
Опитування
Чи захищає влада ваші споживчі права?